Sunday, January 22, 2012

Oppskrift på croissanter - as promised

Her kommer oppskriften jeg bruker når jeg lager croissanter. Vær forberedt på at det tar litt tid, men sånn utenom det er det egentlig fryktelig enkelt. Siden jeg er usikker på bakekunnskapene deres forklarer jeg ganske detaljert.

Ingredienser
25 g smør eller margarin (blir desidert best med meierismør)
6-7 dl hvetemel
2 1/2 ts tørrgjær
2,5 dl vann
1/2 ts salt
kaldt smør (også her best med meierismør)

1. Smelt smør
2. Bland i vann og varm det fingervarmt. Rør ut gjæren i blandingen og tilsett salt.
3. Putt i hvetemel - her må du nesten se an hvor mye du trenger - pass på å ikke elte for mye, den skal ikke bli seig. Deigen skal se ca sånn ut (du må forresten bare bruke hvetemel på platen for at ikke deigen skal sette seg fast):


4. Kjevle ut deigen til en firkant (jeg er ikke så nøye på om den blir helt firkantig, og croissantene har ikke klaget foreløpig). Den skal bli ganske tynn.



5. Pass på at du har kaldt smør klart i kjøleskapet. Høvle skiver med en ostehøvel og dekk ca 2/3-deler av deigen med smør.


6. Nå skal deigen brettes slik (begynn å brett inn delen uten smør):



7. Nå skal deigen ligge i kjøleskap i ca 15 minutter. Jeg pleier bare å legge den på et bakepapir.
8. Ta ut deigen og gjenta prosedyren over. Kjevle ut, legge på smør og brette. Deretter skal den inn i kjøleskapet i nye 15 minutter.
9. Når du tar den ut denne gangen, bare kjevler du og bretter, uten å legge på smør. Dette skal du gjenta minst 2 ganger til, men dess fler ganger du gjør det, dess mer flakete blir croissanten. Jeg har gjort det tilsammen 6-7 ganger (da er gangene med smør inkludert) og da blir konsistensen akkurat som på café. Husk, bruk mel når du kjevler ut sånn at deigen ikke klistrer seg fast.
10. Til slutt deler du delen i 4 ca like deler og  kjevler ut en firkant som du deler i trekanter, slik (Jeg er ærlig talt ikke så veldig nøye med hvordan de ser ut til slutt, det viktigste er smaken. Er du veldig nøye kan du være enda flinkere enn meg til å kjevle sånn at du får helt perfekte trekanter):


11. Rull sammen trekantene fra den bredeste siden sånn at du får små horn.




12. Legg dem med skjøten ned på bakepapir eller smurt stekeplate. Hev i ca 30 minutter og pensle med egg.
13. Stek i ca 12 minutter på 225 grader (midt i ovnen)

14. TA UT, AVKJØL,SPIS OG NYT! Lykke til!




PS: Hvis du vil ha sjokoladecroissanter tilsetter du visstnok bare 1 ts sukker i deigen og legger en liten sjokoladebit på trekantene før du ruller sammen. Dette har jeg ikke prøvd selv, men jeg planlegger definitivt å gjøre det en gang i fremtiden.

PS:PS: Hvis du vil ha de enda mer flakete kan du bruke flere runder med smør. Faren er at de blir ekstremt fete, men dette er jo en smakssak. Tilpass de til å bli sånn som du vil ha dem :)

1 comment:

Mrs. Mari said...

Mmmm!!! Takk!