Sunday, September 02, 2012

'twas a very good day

I går ble det ikke noe blogging, mest fordi det stort sett gikk i ett hele dagen. Vi sto opp, lagde oss kosefrokost (fullkornsvafler, som ble så tunge at de kunne tatt livet av et litt over gjennomsnittet stort insekt, i alle fall, men gode var de). Det var knallvær i går, så vi fant ut at vi i alle fall ikke kunne sitte inne. Vi bestemte oss for å innta Gamlebyen. Der gikk vi rundt på vollene (jeg nekter å si "tælla på vollane"), mata endene (med restene av vaflene, jeg var litt engstelig for at endene kom til å synke, men de er tøffere enn de ser ut til), så på geitene og hadde en liten piknik i gresset.

Har faktisk tid til å se på mamma, innimellom

Klatremus

Oscar og Olivia storkoste seg i finværet, men du vet, det kan ikke vare evig. Siden jeg fikk ubeskrivelig lyst på en Cosmo mens jeg satt der i solen, ble det plutselig viktig å rekke polet. Vi drikker jo nesten aldri noe særlig, i alle fall ikke noe mer avansert enn øl og vin, så da måtte vi jo kjøpe absolutt alt. Det ble en dyr affære, må jeg si. Tror rett og slett jeg må vurdere å bli en fullblods harry-handler. Til nå har vi bare kjøpt en del mat der borte, men nå tror jeg at jeg skal gå for full pakke. Kjøtt, røyk og sprit, er det ikke det de handler? Må bare begynne å røyke igjen, da, evt. kjøpe noe for en av de stakkarene som fortsatt røyker.

Etter endt handletur, gjorde vi oss klar for besøk. Som dere (sikkert ivrige) blogglesere har fått med dere, hadde jo jeg og Roger bakt et vidunder av en kake. Jeg prøver jo faktisk å ta av noen kilo, og det er ikke helt forenelig med min nye hobby. Dermed må vi ha litt hjelp til spisedelen. Heldigvis har vi gode venner, som mer enn gjerne trår til i kriser. Kristoffer, Jegana og Amanda kom innom og gjorde en hederlig innsats på kakespisingsfronten og Roger og jeg var ikke noe dårligere.

Etter at ungene hadde sovnet i går, de sovnet for en gangs skyld tidlig, laget jeg og Roger oss skikkelig hjemmelagd lasagne, tok et glass vin og bare slappet av. Etter maten fikk jeg min etterlengtede Cosmo også, så kvelden var herlig fullkommen. Da gjorde det nesten ingenting at det kom inn en lys våken tass på rommet vårt klokka 05.20 i natt (hahah, blank løgn, jeg ble supersur og hadde mest lyst til å bare finne meg et telt og grave meg ned....). Siden da har det egentlig gått i ett her i gården. Frokost, bleieslutting og litt smårydding...for et spennende liv, men det er faktisk akkurat sånn jeg vil ha det for tiden. Tid sammen med familien er ren luksus!

I dag blir det nok også kakebaking og mat som står i fokus. Det blir liksom et visst matfokus, når man både skal lage mat som er sunn (sånn at jeg ikke eser ut enda mer), og som samtidig skal være balansert og næringsrik nok til at ungene kan spise den. Nå har heldigvis den fine, fine tida kommet. Når verden blir full av fine farger, og ikke minst, butikkene blir full av herlige grønnsaker og lammekjøtt...nam, nam....!

Herved dokumentert at også jeg og Roger var med

Myser mot sola

Pappa og Oscar med utsikt over Fredrikstadbrua

Piknik

No comments: